torsdag 24. april 2008

Lykke lyrikk.

Lyrikk er en av de tre hovedsjangrene i skjønnlitteratur, hvor de to andre er epikk og drama. Lyrikk er kjent for sitt poetiske og delvis mystiske språk. De fleste dikt har et skjult tema og budskap, som man må vri og vende på for å finne ut hva er. Du kan finne ut mer om dikt her.

Lykke

Hva lykke er?
- Gå på en gressgrodd setervei
i tynne, tynne sommerklær,
klø sine ferske myggestikk
med doven ettertenksomhet
og være ung og meget rik
på uopplevet kjærlighet.

Å få et florlett spindelvev
som kjærtegn over munn og kinn
og tenke litt på vær og vind.
Kan hende vente på et brev.
Be prestekragene om råd
om kanskje ja - og kanskje nei -
han elsker - elsker ikke meg.

Men ennå ikke kjenne deg.

- Inger Hagerup -


Diktet «Lykke» er skrevet av Inger Hagerup og gitt ut i går 1945 av Aschehoug. Diktet handler om følelsen du opplever når du går i tynne sommerklær i varmen på sommeren. Mange opplever en ganske forfriskende og rolig følelse på sommeren. Og jeg er definitivt, en av dem. :) Diktet handler også om forelskelse og kjærlighet, et tema er også om usikkerheten ved forelskelse. Liker han deg? Liker du han? Jeg har skrevet om dette før i innlegget "Kjærleik", som du kan ta en titt på hvis du er interessert.



-----------------------------------------------------------------------------------

Jeg må også bare få lov til å presentere et dikt jeg fant på diktbasen til Dagbladet.
Jeg synes dette diktet var hysterisk morsom, jeg har en ganske rar humor, så er ikke sikkert den slår an hos andre. Men here it comes:

TURISTDYRET

kameramett kamel
i pyramidens skugge

rapar ein hieroglyf

- Anne Lind -

2 kommentarer:

Sara Fra Sahara sa...

HAHAHAAH

og eeeg rapar ein rune!

LK sa...

"Lykke" er et dikt som lukter sommer! Er det ikke merkelig at vi så ofte forbinder lykke med sommer, springe lekne og lette rundt i en blomstereng... Godt det ikke er så altfor lenge til vi har ferie!